صفحه 433
مسئله 189- نمّامى و فتنهگرى از گناهان كبيرهاى است كه قرآن آن را بالاتر از
قتل دانسته است؛
خداوند در قرآن شريف مىفرمايد:
«وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ»
«و فتنه از قتل شديدتر است.»
«وَ الْفِتْنَةُ اكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ»
«و فتنه از قتل بزرگتر است.»
و آن اقسامى دارد:
الف) فتنهگرى در دين خدا، نظير افرادى كه با گفتار يا كردار خود مردم را از
دين و فضائل اخلاقى منحرف مىكنند، و اين صورت، گناه مفسد فى الارض را نيز
دارد.
ب) كسانى كه با تهمت زدن و دروغپردازى مردم را
به يكديگر بدبين مىكنند، و به رابطه و اخوّت اسلامى مسلمين ضربه مىزنند، و اين
صورت گناه تهمت را نيز دارد.
ج) كسانى كه با سعايت و سخنچينى، غيبت كسى را كه از او غيبت شده به او
برسانند، و اين قسم گناه غيبت را نيز دارد، زيرا
عيب كسى را كه غيبت نموده، نقل كرده است.
د) كسانى كه با نقل گفتارى يا كردارى مردم را به يكديگر بدبين و دشمنى را ميان
آنان ايجاد مىكنند، مثلاً ازدواج مجدد كسى را براى زنش بگويند يا تماس زنى را با
نامحرم براى شوهرش بگويند، و اين صورت از مصاديق همان فتنهگرى است كه در اسلام از
آن منع شديد شده است.
مسئله 190- شنيدن نمّامى، همانند خود نمّامى حرام است، و بايد نمّام و
سخنچين را از كارش منع كند، بلكه اگر نمىداند راست مىگويد يا نه، از كسى كه
مورد نمّامى و سخنچينى واقع شده دفاع كند، و اگر نمىتواند دفاع كند و يا
نمىتواند گوش نكند، بايد توجّه نكند و بر گفتۀ نمّام و سخنچين ترتيب اثر ندهد.
صفحه 434
مسئله 191- توبۀ نمّام و سخنچين علاوه بر پشيمانى و اصلاح خود، جلب رضايت كسى
است كه عليه او نمّامى شده است، در صورتى كه آن نمّامى به گوش او رسيده باشد، و
اگر متوجّه نمّامى او نشده، جلب رضايت او لازم نيست و صرف توبه كفايت مىكند، ولى
لازم است كه علاوه بر دعا و استغفار براى او، اگر مىتواند جبران آن نمّامى را به
هر نحو كه مقدور است بنمايد.